Hej
Jag heter Eva och föddes 1962. När jag avslutat mina studier på samhällsvetarlinjen på Burgården i Göteborg, visste jag inte vad jag ville göra med mitt liv. Jag arbetade några år på ett par olika ställen, tills jag hade bestämt mig vad jag ville göra. 1990 läste jag in naturvetenskapliga programmet och började på Lärarhögskolan 1-7 Ma-No. 1996 avslutade jag mina studier vid Göteborgs Universitet och började arbeta på Almåsskolan i Lindome. Där var jag vikarie under ett och ett halvt år innan jag fick anställning på Balltorpsskolan. Där har jag arbetat de resterande 13 åren. Att ha arbetat på högstadiet har varit lärorikt genom att jag har fått insikt i vad barnen behöver ha med sig till nästa stadie. När jag började på Balltorpsskolan, var detta åldersintegrerade klasser. De första åren var 1-3 och 4-6. Sedan förändrades detta till att vara 1-2, 3-4 och 5-6 för att till slut bli åldershomogena klasser.
I år har jag en underbar fyra och undervisar i alla teoretiska ämnen utom svenska. Den har min lärarkollega hand om som arbetar i parallellklassen, medan jag har hennes barn i matematik. Jag tycker att det är underbart att se vilken enorm utveckling barnen genomgår under dessa tre mellanstadieår. Från att vara små barn till att bli "stora" tonåringar. Hur deras kunskaper och tänkande utvecklas varefter åren går.
Vi på Balltorpsskolan har genom åren provat några sätt att dokumentera barnens lärande. Vad jag vill är att hitta ett sätt där barnen, i högre grad, kan se sitt lärande. Enligt mitt tyckande har de varit bra men inte jättebra. Det har oftast varit tungrott och egentligen inte en dokumentation för barnen, utan en dokumentation om dem. De har oftast använts på utvecklingssamtal för att teoretiskt visa hur deras barn går framåt i sin utveckling. Hur de själva ser på sin utveckling är svårt att veta. Med den satsningen vi nu har gjort på skolan, med Ipads och datorer, ska det bli oerhört spännande när andra möjligheter öppnar sig. Jag hoppas att den här kursen kommer att både utveckla min syn på att dokumentera och på vilket sätt det sker.